|
Bijdrage M v Zon in het Spoor
Beste Martijn,
Lees net - met instemming - de column van Martin van Zon in “het
Spoor...” vooral waar het gaat over een zgn. “fair race”. Ben benieuwd
wat jij van zijn idee, neergelegd in volgend citaat, vindt:
“...Wil je 200 duiven meegeven voor de vracht dan kan dat. Deze
vrachtduiven gaan dan echter wel een half uur later los, dit om het
concours niet te beïnvloeden. We zouden met z’n allen al eens een
voorzetje kunnen geven om bijvoorbeeld enkele “fair races ”per jaar te
organiseren. Zo’n “fair race ”kunnen we op alle spelonderdelen
organiseren. Iedereen kan dan op zo’n “fair race”-vlucht maximaal 5 of
10 (net wat we afspreken) duiven inkorven en dan eens kijken wat er
gaat gebeuren. We geven gewoon iedereen de kans om in zo’n weekend in
te korven voor de reguliere vlucht die op het programma staat en
tevens voor de “fair race”. Die “fair race ”duiven gaan dan bij elkaar
in de mand en een half uur eerder los. De grote liefhebbers kunnen dan
laten zien dat ze de werkelijk goede duiven hebben, maar de kleine
liefhebbers hebben ook weer volop kans. We zullen dan weer respect
voor elkaars prestaties krijgen en de sport zal gegarandeerd door het
eerlijker spel weer op gaan leven...”
M.v.g.,
Hans
Hans, allereerst is het bewonderenswaardig wat M v Zon schrijft in de
reeks het redden van de duivensport, het zijn praktijkzaken, eerlijk
en oprecht, Martin is kritisch, maar geeft tevens oplossingen aan, dit
missen we bij veel schrijvers die louter kritisch zijn, maar ik ben
geen optimist, geen pessimist maar realist, Martin geeft aan het is
geen vijf voor twaalf, maar twaalf uur, helaas wekelijkheid, en ik
meen op termijn is de duivensport wereldwijd te redden maar niet in
Nederland, het wordt een kwestie van onderhouden, repareren gaat niet
meer lukken, ik schat dat over een vijftal jaren de eerste gebieden in
Nederland wedstrijd duivenvrij zullen zijn, over 10 jaar zijn deze
gebieden groter, over 20 jaar het grootste deel en over 30 a 40 jaar
is het over duivensport is dan historie, stukgemaakt door slecht
beleid, bemoeienis van overheid onder druk van de groene gemeenschap,
geen goede PR, regelgeving in zijn algemeenheid, dubieuze praktijken
onder druk van overdreven en oneerlijke commerce qua leeftijd ga ik
het niet meer meemaken, maar de jeugdleden van nu gaan ooit het licht
uit moeten doen, ik sprak over onderhouden, ik bedoel hiermee
initiatieven ontwikkelen die er voor zorgen dat het moment van het
licht uitdoen, 10 en hopelijk 20 jaar uitstellen , helaas zo zal het
gaan, landen in het Oostblok, Azië, zuid Europa zullen de fakkel
overnemen en doorgroeien, de oorspronkelijke duivenlanden redden het
niet !!!! Positief is wel dat er altijd mensen zullen zijn die geboren
zijn met een duif in hun hart, en puur voor ontspanning duiven zullen
hebben, zoals nu mensen enkele kipjes houden, vooral op het platteland
en in buitenwijken, deze groep groeit, ze houden van de duiven, ze
verzorgen ze maar wedstijden is taboe, vaak hebben deze mensen een mix
van post en sierduiven, en genieten van de omgang en het kijken naar
het vliegen van hun gevleugelde vrienden. Initiatieven zoals
Martin aangeeft v.w.b. vakantie mogelijkheid is stap in de goede
richting, laat bijv. de mogelijkheid om niet alles voor een
kampioenschap te tellen, bereken een coëfficiënt per vlucht i.p.v.
kamp punten, en laat dan per discipline het gemiddelde van 70% van
deze coëfficiënten tellen, andere initiatieven die momenteel een
aanzet krijgen is een NED/ België spel dag fond en eventueel de
langere jonge duiven vluchten, initiatieven die we moeten omarmen,
allemaal om het tijdstip van de lamp uitdoen uit te stellen, Hans het
is inmiddels al een heel verhaal maar een concreet antwoord kreeg u
nog niet daarom nu concreet uw vraag, wat als we allemaal evenveel
duiven zetten en de rest als wedstrijdduif reguliere vlucht een half
uur later lossen, hier zie ik haken en ogen, we maakten het al mee dat
leerjongen in Chatereaux stonden per ongelijk mee met de ouden, duiven
die bijna een uur losvlogen doordat ze gelost werden op een korte
vlucht ipv midfondvlucht ook mand per abuis op verkeerde losplaats,
ander probleem gaat zijn het bevorderen van door elkaar raken van
lossingen, met regelmaat worden vluchten een aankomsten verstoord dat
bijv als in afdeling 3 de duiven vallen, net de duiven van afdeling 8
overvliegen, vooral met jonge duiven geeft dit irritatie, als we
tussen de groepslossingen meerdere duiven gaan lossen ( zal dan ook in
groepen moeten)dan vermoed ik nog meer problemen met kruisconvooien en
meer irritatie, en eventuele verliezen, of we moeten kiezen per
afdeling een lossing en een trainingslossing en geen groepslossing, is
mogelijk positief, soms krijg ik het idee dat we het liefst per straat
zouden lossen en daarmee steeds dommere duiven gaan krijgen, verder de
keerzijde, in een vorig artikel lazen we van Martin over zijn zoon
Jochem dat het financiële plaatje voor een jong gezin, moeilijk te
combineren is met duivensport, of een extra uitslag een extra handicap
wordt weet ik niet, maar dergelijk initiatief mogen we niet lezen en
vergeten, geef het een kans, laat bij wijze van pilot volgend jaar
enkele van dergelijke vluchten vliegen, ik vermoed dat het effect
zeker goed kan uitpakken voor de algemene stemming, overigens in
sporten met dieren is er nooit een eerlijke competitie, op een
sierduiven/ vogeltentoonstelling kennen we ook mega en kleine
deelnemers, op katten en hondenshows idem, topruiters komen met
meerdere paarden in actie de kleine man met een, ik durf voorzichtig
afvragen, zijn wij duiven liefhebbers, qua karakter, wel een
afspiegeling van de maatschappij.
vraag kan men stellen op oomentijn@hotmail.com
Oudere vragen klik hier....
|
|