Terug naar startpagina

 

Bijdrage M v Zon in het Spoor

Beste Martijn,
Lees net - met instemming - de column van Martin van Zon in “het Spoor...” vooral waar het gaat over een zgn. “fair race”. Ben benieuwd wat jij van zijn idee, neergelegd in volgend citaat, vindt:
“...Wil je 200 duiven meegeven voor de vracht dan kan dat. Deze vrachtduiven gaan dan echter wel een half uur later los, dit om het concours niet te beïnvloeden. We zouden met z’n allen al eens een voorzetje kunnen geven om bijvoorbeeld enkele “fair races ”per jaar te organiseren. Zo’n “fair race ”kunnen we op alle spelonderdelen organiseren. Iedereen kan dan op zo’n “fair race”-vlucht maximaal 5 of 10 (net wat we afspreken) duiven inkorven en dan eens kijken wat er gaat gebeuren. We geven gewoon iedereen de kans om in zo’n weekend in te korven voor de reguliere vlucht die op het programma staat en tevens voor de “fair race”. Die “fair race ”duiven gaan dan bij elkaar in de mand en een half uur eerder los. De grote liefhebbers kunnen dan laten zien dat ze de werkelijk goede duiven hebben, maar de kleine liefhebbers hebben ook weer volop kans. We zullen dan weer respect voor elkaars prestaties krijgen en de sport zal gegarandeerd door het eerlijker spel weer op gaan leven...”
M.v.g.,
Hans

Hans, allereerst is het bewonderenswaardig wat M v Zon schrijft in de reeks het redden van de duivensport, het zijn praktijkzaken, eerlijk en oprecht, Martin is kritisch, maar geeft tevens oplossingen aan, dit missen we bij veel schrijvers die louter kritisch zijn, maar ik ben geen optimist, geen pessimist maar realist, Martin geeft aan het is geen vijf voor twaalf, maar twaalf uur, helaas wekelijkheid, en ik meen op termijn is de duivensport wereldwijd te redden maar niet in Nederland, het wordt een kwestie van onderhouden, repareren gaat niet meer lukken, ik schat dat over een vijftal jaren de eerste gebieden in Nederland wedstrijd duivenvrij zullen zijn, over 10 jaar zijn deze gebieden groter, over 20 jaar het grootste deel en over 30 a 40 jaar is het over duivensport is dan historie, stukgemaakt door slecht beleid, bemoeienis van overheid onder druk van de groene gemeenschap, geen goede PR, regelgeving in zijn algemeenheid, dubieuze praktijken onder druk van overdreven en oneerlijke commerce qua leeftijd ga ik het niet meer meemaken, maar de jeugdleden van nu gaan ooit het licht uit moeten doen, ik sprak over onderhouden, ik bedoel hiermee initiatieven ontwikkelen die er voor zorgen dat het moment van het licht uitdoen, 10 en hopelijk 20 jaar uitstellen , helaas zo zal het gaan, landen in het Oostblok, Azië, zuid Europa zullen de fakkel overnemen en doorgroeien, de oorspronkelijke duivenlanden redden het niet !!!! Positief is wel dat er altijd mensen zullen zijn die geboren zijn met een duif in hun hart, en puur voor ontspanning duiven zullen hebben, zoals nu mensen enkele kipjes houden, vooral op het platteland en in buitenwijken, deze groep groeit, ze houden van de duiven, ze verzorgen ze maar wedstijden is taboe, vaak hebben deze mensen een mix van post en sierduiven, en genieten van de omgang en het kijken naar het vliegen van hun gevleugelde vrienden.  Initiatieven zoals Martin aangeeft v.w.b. vakantie mogelijkheid is stap in de goede richting, laat bijv. de mogelijkheid om niet alles voor een kampioenschap te tellen, bereken een coëfficiënt per vlucht i.p.v. kamp punten, en laat dan per discipline het gemiddelde van 70% van deze coëfficiënten tellen, andere initiatieven die momenteel een aanzet krijgen is een NED/ België spel dag fond en eventueel de langere jonge duiven vluchten, initiatieven die we moeten omarmen, allemaal om het tijdstip van de lamp uitdoen uit te stellen, Hans het is inmiddels al een heel verhaal maar een concreet antwoord kreeg u nog niet daarom nu concreet uw vraag, wat als we allemaal evenveel duiven zetten en de rest als wedstrijdduif reguliere vlucht een half uur later lossen, hier zie ik haken en ogen, we maakten het al mee dat leerjongen in Chatereaux stonden per ongelijk mee met de ouden, duiven die bijna een uur losvlogen doordat ze gelost werden op een korte vlucht ipv midfondvlucht ook mand per abuis op verkeerde losplaats, ander probleem gaat zijn het bevorderen van door elkaar raken van lossingen, met regelmaat worden vluchten een aankomsten verstoord dat bijv als in afdeling 3 de duiven vallen, net de duiven van afdeling 8 overvliegen, vooral met jonge duiven geeft dit irritatie, als we tussen de groepslossingen meerdere duiven gaan lossen ( zal dan ook in groepen moeten)dan vermoed ik nog meer problemen met kruisconvooien en meer irritatie, en eventuele verliezen, of we moeten kiezen per afdeling een lossing en een trainingslossing en geen groepslossing, is mogelijk positief, soms krijg ik het idee dat we het liefst per straat zouden lossen en daarmee steeds dommere duiven gaan krijgen, verder de keerzijde, in een vorig artikel lazen we van Martin over zijn zoon Jochem dat het financiële plaatje voor een jong gezin, moeilijk te combineren is met duivensport, of een extra uitslag een extra handicap wordt weet ik niet, maar dergelijk initiatief mogen we niet lezen en vergeten, geef het een kans, laat bij wijze van pilot volgend jaar enkele van dergelijke vluchten vliegen, ik vermoed dat het effect zeker goed kan uitpakken voor de algemene stemming, overigens in sporten met dieren is er nooit een eerlijke competitie, op een sierduiven/ vogeltentoonstelling kennen we ook mega en kleine deelnemers, op katten en hondenshows idem, topruiters komen met meerdere paarden in actie de kleine man met een, ik durf voorzichtig afvragen, zijn wij duiven liefhebbers, qua karakter, wel een afspiegeling van de maatschappij.


vraag kan men stellen op oomentijn@hotmail.com

Oudere vragen klik hier....


 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

Terug naar startpagina