NL 30  Be 40
 



 

LET OP
Overtuig Je of alles goed is.... Bij twijfel niet kopen... Maak duidelijke afspraken over leveringen... gezondheid ..en staat van het gekochte item....
Let extra op als er vooruit betalingen moeten worden gedaan voor verzending van een item....voorkom ongewenste verrassingen...
Ga item halen of onder rembours....

 

 

Mea Culpa!

Hoe ging het t afgelopen weekeinde met de duiven? Als je die vraag aan de menige duivenliefhebber stelt dan krijg je daar verschillende antwoorden op. Statistisch gezien ben ik goed op de hoogte omdat ik enige uren na de vluchten de meeste uitslagen al in de brievenbus heb liggen. Ook weet ik dat de duiven het soms zwaar te verduren hebben gekregen. Wat er dan allemaal in de lucht heeft gespookt dat zal voor iedereen een raadsel blijven. Op zaterdag kwam Agen en Issoudun thuis en in mijn wedvluchtverslagen heb ik niet hoeven te reppen dat de duiven slecht en of armzalig terug kwamen. Dat ze niet aan een touwtje hingen dat is logisch te verklaren. Van Agen hadden ze mr dan 800 kilometer te doen en van Issoudun was dat boven de 500 kilometer. Is het niet normaal dat zon vluchten dan niet in een-twee-drie hun einde vinden ? Die twee vluchten hadden een goed verloop en over achterblijvers werd niet gerept. Maar de eerste vlucht met de jonge duiven vanaf Isnes voor de liefhebbers uit het noorden die eindigde fataal. Het werd een drama! Zeker is dat veruit de meeste liefhebbers op deze vlucht meer dan de helft van hun jonge duiven zijn kwijt geraakt. Ze hebben rake klappen te incasseren gekregen. Wij in het zuiden die Mettet zouden spelen ontkwamen aan dat lot omdat de duiven terug naar de lokalen werden gebracht. Het minder goede weer daar ter plaatse, en dat alsmaar slechter werd, dat was de oorzaak dat de duiven retour kwamen. Zo bleven de liefhebbers in het zuiden gespaard van een grote ellende. Gezien de enorme verliezen, 50% of meer op deze eerste jonge duivenvlucht van Isnes en de vele vragen hierover, ben ik eens navraag gaan doen. Zo hoorde ik dat de duiven zijn gelost met open weer, waar af en toe de zon door kwam. De berichten die, welke men vr iedere lossing opvraagt bij de weersdienst, gaven brede opklaringen aan. Hier bij mij in Stein en omgeving was het mooi weer en iedere liefhebber dacht dat de duiven te Mettet al vroeg zouden worden gelost. Maar helaas, dat feest ging niet door. De verschillende liefhebbers die ik heb gebeld die op Isnes hadden zitten waren zeer gedupeerd. Maar bedenk dat een storing in de lucht of een snelle weersverandering, de verantwoordelijke personen voor de lossing niet in de hand hebben. Achteraf weet iedereen het t beste! Begrijpelijk is de eerste reactie van velen, maar de lossing van Agen en Issoudun is goed verlopen die ook door de weergoden veranderd hadden kunnen worden in een rampvlucht. En rampvluchten zijn niet te voorzien, anders kwamen die nooit en te nimmer voor want niemand haalt het in zijn hoofd om te gaan lossen als men weet dat dit een rampvlucht zal gaan worden. Ik weet zeker dat het afdelingsbestuur de verantwoording van de duivenlossingen in handen heeft gegeven aan personen die de belangen van de liefhebbers en zeker van onze duiven, naar best vermogen zullen en blijven behartigen. Ik vind dat dit even gezegd moet worden. Het zit echter de jonge duiven niet mee. Ook in Belgi niet. Het wemelt overal van Belgische jonge duiven die bij de liefhebbers binnen lopen. Velen zijn beduusd, hongerig en totaal ontredderd. Een liefhebber uit Affligem nabij Brussel, die verleden week n jonge duif bij mij kwam ophalen, vertelde me dat bij hun ook zon enorme verliezen met jonge duiven waren. Zo werden onlangs in Noyon 20.000 jonge duiven gelost waarvan ongeveer de helft weg bleef. Dus ook bij de zuiderburen is het hommeles. Het beroep van convoyeur lijkt me geen prettige baan omdat deze mannen steeds een gepaste angst hebben. Bang om de kritiek die ze krijgen bij een minder goede vlucht. Mea culpa!
Pie.

REACTIE OP MEA CULPA

Hallo Pieke,

Ik lees al je reportages en ga vooral zo door want het houd je jong!!!
Ik begrijp jouw verhaal volkomen maar resteert voor mij een aantal vragen. En je rept geen woord over de naar mijn mening hoofd oorzaak van het probleem
Waarom worden jonge duiven voor de eerste wedvlucht van Noord op +/-145 km gelost en niet korter.?. .en waar zijn al onze losplaatsen gebleven met een voor jonge duiven acceptabele begin afstand???

Waremme, Nameche, Huy etc etc????
Men heeft zondag toch overwogen (na het horen van het debacle in het Noorden) om terug te rijden van Mettet en dan korter bij te lossen???
 En dan kan het ineens wel.!!!...blijft de vraag waar dat dan geweest zou zijn????

Met sportgroeten
Heijnen John.

Een vlucht van +/-145 km waar de prijzen de dag erna nog niet uit zijn!!!! Samenspel Roerstreek. En dan is pas 25% thuis!!!!
...CC 2008 prijsduur 7 uur!!!! Allemaal ongekend in de duivensport....
Ik heb overwogen mijn mening naar de Bond te sturen maar ik heb al zoveel berichten gestuurd zonder antwoord dat ik er moedeloos van wordt....