
COVID-WERKGROEP
Voorbereiding op vliegseizoen 2021
Na een overleg van de
COVID19-werkgroep ter voorbereiding op seizoen 2021 werd
besloten om een overleg te organiseren met de
COVID-vertegenwoordigers van de afdelingen. De afdelingen
hebben vooraf aangegeven wie hun COVID-vertegenwoordiger
is. Het overleg vond online plaats op 11 februari onder
leiding van NPO voorzitter en werkgroeplid Ben Geerink.
Huidige situatie en
start van vliegseizoen
Momenteel is de situatie dat de lockdown voortduurt, de
avondklok is ingesteld en de vaccinatiegraad wordt
opgevoerd. Beleidsmatig zal er op enig moment verlichting
van de maatregelen komen (exit-strategie). Door een
tijdige voorbereiding (communicatie naar leden en controle
van de lokalen) kunnen we ons klaarmaken voor de start van
het vliegseizoen.
-
De werkgroep gaat ervan
uit dat - zodra volwassenen buiten kunnen sporten in
kleine groepen - de duivensport ook weer los kan. We
kunnen dan nog niet in de lokalen, maar wel van daaruit
de nodige werkzaamheden ondersteunen. Dat gaat dan onder
een eventueel iets aangepast protocol 1 (met mondkapje,
dan versie 1.1) zoals dat vorig jaar is gehanteerd. De
horeca is dus nog gesloten.
-
Er lijkt een reële kans
dat we dan per 1 april kunnen starten.
-
Een tweede inkorfploeg
wordt toegelaten, na toestemming van eigen afdeling
en mits er voldoende afstand kan worden gehouden en er
dus de ruimte voor is. Er zijn dan maximaal 4 à 5
personen in het gebouw.
-
Vóór de start van het
seizoen worden alle lokalen gecontroleerd, precies zoals
vorig jaar. Het controleformulier wordt afgevinkt en
ondertekend.
Vragen vanuit
Afdelingen
Vanuit de Afdelingen kwamen
vragen en negatieve ervaringen die in het afgelopen jaar
soms zijn opgedaan, zijn gedeeld. Een overzicht van
onderwerpen die aan bod zijn gekomen:
-
Wat te doen als we de
grens niet over kunnen?
Er zijn contacten met de KBDB. Eventueel kan er weer
begonnen worden met lossingen vanuit de oostkant.
-
Bij heel grote
verenigingen hielden leden zich niet altijd aan de
planning, waren er wachtrijen op de parkeerplaatsen en
ging men buiten de auto met elkaar praten. Het handhaven
buiten het lokaal gaf problemen.
Bij een juiste opvolging van de planning moeten te
lange wachtrijen voorkomen worden en leden moeten in de
auto blijven wachten. De toezichthouder heeft de taak
dat te regelen. Medewerking van alle leden is van
belang. Wees solidair met elkaar. Deze werkwijze is
immers elders ook gebruikelijk (ophalen van bestellingen
bij winkels, “click & collect”).
-
Bij wie ligt de
verantwoordelijkheid?
De verantwoordelijkheid ligt bij ons allemaal. De
NPO zorgt als overkoepelende organisatie voor het
protocol en speelt een aantal zaken door naar de
afdelingen. Een boa (buitengewoon opsporings ambtenaar)
kan een boete geven aan de vereniging, maar ook aan een
lid, afdeling of NPO.
-
Wat als verenigingen
afspraken hebben gemaakt met gemeenten?
Dat is vaak maatwerk. Prima. Wel moet het belang in
het oog gehouden worden van het protocol van de NPO, de
overkoepelende organisatie.
-
Er zijn vragen of controle
vóóraf zinvol is.
Gewezen wordt op het uitgangspunt dat organisaties
moeten kunnen aantonen dat ze in staat zijn om de
afspraken volgens protocol te kunnen nakomen.
Deelnemers
positief
Aan de COVID-vertegenwoordigers van de Afdelingen wordt
gevraagd of Afdelingen onder bovengenoemde condities
wedvluchten kunnen organiseren. Dus volgens protocol 1.1.
Iedereen reageert daar positief op. Verder is er de
voorwaarde dat alle afdelingen mee kunnen doen, zodat er
geen ongelijkheid optreedt met het oog op de nationale
kampioenschappen.
Afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkelt, is het
voornemen om te starten met een iets aangepast protocol 1.
We wachten nog even af wat de definitieve versie wordt. De
vertegenwoordigers kunnen alvast terugkoppelen naar de
Afdelingen, die de communicatie en verdere voorbereiding
daarover al vast kan opstarten naar haar leden.
|